LA TORRE ROSA

Aquest trimestre he presentat als nens i nenes de P4 un dels materials Montessori més coneguts: la Torre Rosa. Si continueu llegint, podreu veure com hem treballat i après amb aquest material.

La Torre Rosa està formada per 10 cubs de fusta de color rosa, que es diferencien tant per la mida, que es veu a simple vista, com pel pes, que es nota quan agafes els cubs. 

Segur que us preguntareu per què és d’aquest color i heus aquí la resposta… tot i que no sabem si és del tot certa.

Maria Montessori (1870-1952), pedagoga, científica i metgessa, va mostrar a nens i nenes torres de diferents colors i sembla ser que aquests quasi sempre escollien el rosa. A partir de l’observació d’aquest fet, va decidir donar aquest color als cubs que conformen la torre.

La Torre Rosa, que forma part del material de l’àrea de joc sensorial, prepara els infants per les matemàtiques, a banda de treballar també aspectes com el llenguatge, la concentració, l’ordre, l’autonomia, la motricitat i la discriminació visual.

Maria Montessori va formular les seves teories basant-se en l’observació directa del comportament dels infants. Avui dia estan refermades per la neurociència i altres teories científiques i psicològiques, com la Teoria de les Intel·ligències Múltiples de Gardner, que parteix de la base que existeixen diferents tipus d’intel·ligència independents que es poden treballar de manera aïllada o interconnectada, és a dir, que es pot aprendre de moltes maneres.

Els infants d’Educació Infantil han treballat amb aquest material:

-El concepte de mida, ja que com tots els cubs tenen el mateix color i la mateixa forma, només es diferencien en la seva dimensió.

-La diferència de pes. Cada cub té un pes diferent i els nens i les nenes en són conscients quan manipulen les peces.

 -La motricitat fina i grossa, ja que per agafar els cubs més grans, els infants utilitzen les dues mans; pels cubs mitjans, una sola mà, i per agafar els cubs més petits, els nens i nenes posaran els dits en forma de pinça.

   “Les mans són l’instrument de la intel·ligència.”

Maria Montessori

– La perfecció i domini dels moviments en col·locar els cubs per muntar la torre.

-La lògica matemàtica amb la classificació i seriació dels blocs.

Les targetes de la Torre Rosa ens permeten també reforçar l’equivalència entre el cub (figura en volum) i el quadrat (figura plana).

-El vocabulari amb conceptes com gran, petit, el més gran, el més petit, a sobre de, lleuger, torre, color rosa, cub…

– El recompte, ja que en col·locar els cubs, els poden anar comptant: 1, 2, 3, 4… fins al 10, aprenent la cantarella numèrica i començant a intuir el concepte de desena.

-El sentit de l’ordre en col·locar els cubs en funció de la seva mida.

-L’autonomia personal, l’autoestima i la concentració.

 Cal recordar que una característica molt important de tots els materials Montessori és que són autocorrectius: un cop l’alumne coneix el material i el sap utilitzar, pot saber si ha aconseguit l’objectiu sense l’ajuda de l’adult. Així doncs, l’error estimula l’acció de l’infant que no fa l’exercici buscant la nostra aprovació, sinó el seu propi progrés i autoconstrucció.

-El respecte i la cura dels materials, donat que ensenyem a manipular els cubs amb moviments lents i conscients.

He preparat per a cada infant una Torre Rosa, feta amb cartolina, que portaran a casa  per continuar treballant.

Ja per acabar, aquí us deixo un enllaç on podeu trobar diferents extensions d’aquest material.

Enllaç: https://mamtessori.com. Torra rosa.pdf

Espero que us hagi agradat aquesta experiència didàctica publicada al blog. Els Lleons i els Cocodrils han gaudit molt amb aquestes activitats!

Lleons P4A

Cocodrils P4B

Carmen Adán, mestra d’Educació Infantil de l’Escola Montessori