El Gran Dia de les Matemàtiques

Gaudint d’un dia especial

Quan arriba una nova edició de “ El Dia de les Matemàtiques”, es comencen a sentir els rumors per les classes i a il·luminar-se les cares de les alumnes i els alumnes. Profe, quin dia es farà? Falta gaire? Què farem, serà com l’any passat? I què passa si plou, llavors es cancel·laria?

Algunes d’aquestes preguntes obtenen una resposta immediata, i la resta queden a l’espera, augmentant la intriga, l’interès i sobretot l’emoció. Ha quedat demostrat, any rere any, que les Matemàtiques no són fredes i són capaces d’atraure a tot l’alumnat de la mà del joc, la lògica, la geometria, el càlcul… Imagineu als vostres fills i filles gaudint de les matemàtiques rient, amb ganes de fer més i que no s’acabi el temps tan ràpid?

Volíem canviar la imatge que tenia la matèria d’impenetrable, incomprensible i no divertida, volíem trencar amb aquesta dinàmica i ens vam proposar aconseguir-ho amb una perspectiva totalment diferent, donant-li un altre caire més lúdic, més divertit, en definitiva, més motivador, però sempre conscients de la dificultat del nostre objectiu.

Així que vam pensar en transformar al nostre alumnat de 4t d’ESO en monitors. Serien els encarregats d’explicar a la resta de l’alumnat de secundària i al professorat que s’animés, les diferents activitats proposades en cada nova edició del Dia de les Matemàtiques. Serien els amfitrions de la festa de les Matemàtiques, perquè al final, aquest dia, s’ha transformat en això: una festa per gaudir l’alumnat i el professorat.

Què fem?

Hi ha un munt d’activitats per a totes les preferències. 

Les activitats estan repartides en quatre gran blocs (quatre tallers que separem per colors), on podem trobar les matemàtiques amagades darrere d’un joc, d’una peça de paper, en un puzzle, o en un simple cordill.

L’alumnat de 4t d’ESO es reparteix per tallers i s’especialitza en el que ha escollit, per poder explicar a la resta de companys i companyes què han de fer i com ho han de fer. En aquest procés d’aprenentatge se n’adonen de la dificultat de transferir el coneixement,  de l’adaptació que es necessita per poder arribar a tothom, i la molta paciència per poder atendre a molts individus tan diferents els uns dels altres. En definitiva, veuen als seus professors i professores, des d’una altra perspectiva després d’aquest gran dia.

L’experiència es transforma en un record inolvidable, que la gran majoria guarda en un racó especial quan acaba la seva etapa educativa en el centre, i que els més petits també desitgen tenir, volent arribar a 4t d’ESO per a gaudir d’aquest gran dia des de l’altre costat de la pissarra.

Quan anem de festa?

Aquest gran dia matemàtic el fem coincidir amb una altra celebració molt estimada per l’Escola Montessori: La festa de Sant Jordi

Al matí gaudim de les Matemàtiques i per la tarda de la Literatura i la Música, quan es reparteixen els premis que l’alumnat ha guanyat escrivint, dibuixant, fent fotografies o resolent enigmes matemàtics. Hi ha premis per a tots els gustos i habilitats, així que els i les nostres alumnes no tenen excuses per a no voler participar-hi.

Ja veieu que per a nosaltres l’abril és un mes molt especial que esperem amb molta il·lusió, i desitgem que tan l’alumnat com el professorat el gaudeixi al màxim.

Això és tot. Desitgem que amb aquesta pàgina pugueu imaginar què fem en aquest dia i si teniu fills i filles a l’escola, gaudiu amb ells i elles d’aquest emocionant event.

Ens tornarem a veure quan arribi de nou el Gran Dia de les Matemàtiques. Mentrestant aquí us deixem un petit tast en forma de vídeo, amb música de Jason Shaw (cedida per Audionautix.com) .

Departament de Matemàtiques de l’Escola Montessori.